Odnośniki
- Ułatwienia dostępu
-
Strona Podmiotowa Biuletynu Informacji Publicznej
https://www.bip.gov.pl - Informacja dla osób głuchoniemych
- www.odolanow.pl
- Ważne strony
-
Prześlij uwagę, zgłoszenie
Przesyłanie uwagi, zgłoszenia
-
Fotokod tej strony
Fotokod z linkiem do tej strony
Banery
Przejdź do: www.odolanow.pl
Treść strony
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. z 2014 r., poz. 849 z późn. zm.)
PODATNIKAMI podatku od nieruchomości są osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
- właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,
- posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,
- posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego,
- użytkownikami wieczystymi gruntów,
- posiadaczami bez tytułu prawnego.
PRZEDMIOT opodatkowania stanowią:
- grunty,
- budynki lub ich części,
- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Podstawa opodatkowania:
- dla gruntów - powierzchnia,
- dla budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa,
- dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z zastrzeżeniami - wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.
Zgłoszenie przedmiotu opodatkowania w ciągu roku podatkowego, w związku z:
- nabyciem nieruchomości (na podstawie umowy darowizny, kupna, sprzedaży);
- dzierżawą lub najmem nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa lub Gminy.
Wymagane dokumenty:
- akt notarialny albo inny dokument stwierdzający nabycie lub inny tytuł prawny do nieruchomości;.
- obowiązek złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości, załącznika .
Termin składania deklaracji:
- do 31 stycznia każdego roku, którego podatek dotyczy,
- w ciągu 14 dni od powstania obowiązku podatkowego.
Miejsce składania deklaracji:
Urząd Gminy i Miasta Odolanów
ul. Rynek 11
63-430 Odolanów
biuro podawcze pokój nr 2 lub podatki pokój nr 1.1
Termin załatwienia sprawy:
- niezwłocznie,
- nie później niż w ciągu miesiąca,
- nie później niż w ciągu 2 miesięcy w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej.
Termin płatności podatku:
do 15 dnia każdego miesiąca (jeżeli termin płatności przypadnie w dzień wolny od pracy, to terminem płatności jest pierwszy dzień roboczy), a za styczeń do dnia 31 stycznia.
Zwolnienia podatkowe:
katalog zwolnień zawarty jest w art. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Odwołanie:
nie przysługuje (podatek powstaje z mocy prawa, wysokość podatku deklarowana jest przez podatnika), za wyjątkiem gdy zostanie wydana decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego, wówczas odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Odolanów w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.
WPŁAT NALEŻY DOKONYWAĆ:
NA IDYWIDUALNY NUMER RACHUNKU BANKOWEGO LUB NA RACHUNEK BANKOWY URZĘDU GMINY I MIASTA ODOLANÓW,
BANK SPŁÓŁDZIELCZY DOBRZYCA O/ ODOLANÓW NR 33 8409 0001 0100 0228 2000 0005,
W KASIE URZĘDU GMINY I MIASTA ODOLANÓW.